3. november 2012

Ekstrem-fotograf?

"Med ekstremfotografen på arbejde" lød overskriften på plakaten der annoncerede mine to foredrag ved Fotomessen i Forum. Men er jeg en ekstrem-fotograf? En ægte, fuldblods ekstrem-fotograf? Niks, ikke endnu i hvert fald!
Her følger Martin Paldans bud på hvad en ægte ekstrem-fotograf er:

Ekstremfotografen (The extremist Photographer)
En ægte ekstremfotograf kører i en custommade Land Rover med snorkel, sandstiger på topracket, trækspil foran, otte ekstra projektører der peger i alle retninger (også lodret op). I kabinen har han udvidet GPS, digital vejrstation, satellit-telefon, roadbook-holder, kort-holder, kaffekop-holder, nightvision-goggles og cruisecontrol med intelligent styring så han kan skyde ud af vinduet mens bilen kører. Bag i bilen er indrettet soveplads, redigerings-suite, taktik mødelokale og på toppen af bilen står et permanent stativ med fjernstyret kuglehoved.
Ekstremfotografens udstyr tæller tre kamerahuse - alle med state-of-the-art amor, der gør dem vandtætte, støvtætte og lydtætte(!) Alle hans optikker er iklædt camouflage - og hans to specialfremstillede 400mm f/1.8 optikker er endda udstyret med varmesøgende lasersigte der helt automatisk finder frem til action! De er iøvrigt multicoatede med månestøv.
Ekstremfotografens flash-udstyr er modificeret i en kælder i Hviderusland og består af 5 ombyggede speedlites med ledetal 122. De udvikler så meget varme at de hver især har indbygget væskekøler.
Ekstremfotografen snakker tit med sit udstyr, og kan nogle gange tage sig selv i at kæle med det. Han pumper jern og er meget stærk. Hans tøj er købt i overskudslagre, og han er netop nu i færd med at tage helikopter-certifikat (til radiostyret helikopter). Han drømmer om natten at han flyver med jetpack.
Ekstremfotografen vil ikke kaldes eventyrfotograf, da han synes det lyder som noget med fimsede prinser og trolde. På hans Land Rover står der 2nd curtain-sync rules!, og hans email-adresse er extreme_med_lang@staal.com.

Jeg arbejder på sagen, og første skridt er at sætte triptæller på min cykel... Update følger her på bloggen :-)
God søndag!


4 kommentarer:

  1. Vi må arbejde med en Land Rover til dit "Video medie hold" til Merrell Kong Vinter.

    SvarSlet
  2. God idé! Så er det bare at køre efter kompasset :-)
    - Kan du huske Vaude´s bil i Abu Dhabi? Sådan én vil jeg ha´ en dag - eller måske en motorcykel med samme ´dress-code´...

    SvarSlet
  3. Hmmmmm Martin, jeg kan ikke lige blive klog på om du harsellerer lidt mod nogen bestemt her?
    Jeg er faktisk enig I at mange fotografer (de fleste af os) bliver bare en kende grej-fikserede, og det er ind imellem svært at fokusere på at lave gode billeder med det grej man har ved hånden, når man helt sikkert kan opnå laaangt bedre billeder med nyere, hurtigere, lettere, mere ISO-støjsvagt udstyr..... ;-) eller måske ikke....

    Når det er sagt så synes jeg du netop ER en ekstrem-fotograf!
    Du er ekstremt underholdende, ekstremt inspirerende, ekstremt udfordrende, ekstremt kreativ, ekstrems grænsesøgende...... Jo du er EKTREM-FOTOGRAF.

    KH
    Per - som nyder hvert eneste af dine billeder og blogindlæg og ikke er fri for at være EKTREMT inspireret af dig!

    SvarSlet
  4. Tak Per :-)
    Indlægget er slet ikke rettet mod nogen bestemt. Det er svagt inspireret af en fotograf jeg så glimt af under Abu Dhabi Adventure Race, som netop havde sin egen 4x4 til at jagte hold i... Jeg tror jeg blev lidt misundelig dengang, og er det nok stadigvæk. Allermest er det nok et udtryk for min frustration over at kreativiteten er begrænset af at udstyret er så pokkers dyrt! Tænk hvilke vilde billeder jeg kunne lave hvis bare jeg havde... Tænker alle fotografer ikke sådan?
    Men jeg skal ikke klage - Jeg føler min meget priviligeret, og ser det som en udfordring at klare mig med det jeg har :-)
    Igen tak for dine positive kommentarer!
    Bedste hilsner Martin

    SvarSlet