30. september 2012

Telezoom vs vidvinkel

Forleden var jeg inde på Byhøjskolen og holde et oplæg om fotografering, og snakkede blandt andet om den billedlige forskel som henholdsvis en vidvinkeloptik og en telezoom-optik skaber. Eleverne, som netop er startet på foto-linien, lærte ret hurtigt at se om de viste fotos var skudt med vidvinkel eller tele.
Mange gange (ikke altid) kan man jo fotografere den samme situation med begge optikker. Med vinkel går man tæt, og med telezoom længere væk. Situationen vil være den samme, men billederne vidt forskellige! Som fotograf er det vigtigt at udvikle sit syn, eller sin intuition så man lynhurtigt kan genkende en god ´vidvinkel´-situation, eller en situation hvor telezoomen vil give det bedste billede.
Amager Strandpark - Cracey (et stjerneløb hvor poster skal stemples, og badedyr skal medbringes!)
Eksempel på et klassisk, dynamisk vidvinkel (fiskeøje) foto, hvor der sker en hulens masse. Den samme situation kunne sagten være skudt med telezoom meget længere væk, men jeg valgte den ekstreme vidvinkel for at fange dynamikken da startskuddet lød.


Fra samme løb... Her har jeg brugt telezoomen (200mm) til at trække perspektivet sammen, og gøre baggrunden uskarp, så fokus er på den forreste person. Ved at se de øvrige (uskarpe) deltagere, opnår jeg (forhåbentlig) en fornemmelse af at det er et løb, og ikke bare en fyr der er ude og lufte sit badedyr. Kompositionen (eller framingen som er en mere korrekt betegnelse) er derfor også bevidst lavet så den styrker telezoomens effekt.

Her er et foto (igen fra Cracey), fra modsatte mole - hvor vidvinklen er brugt lidt som en tele. Ved at bruge fuld blændeåbning, opnås lille dybdeskarphed, så fokus ligger på krokodillen i forgrunden. Vidvinklen giver nærvær og dynamik - man føler sig tæt på, mens fyren længere fremme bidrager til historien. Molen virker meget længere når den skydes med vidvinkel...(Og nu opdager jeg at hvidbalancen ikke er helt ens på de to fotos...)

Mit standard setup som jeg bruger allermest består af en vidvinkel:
Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM
og en telezoom:
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
Desuden medbringer jeg næsten altid en fiskeøjeoptik til de situationer der kan tåle den ekstreme vidvinkel!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar