7. august 2012

Næste generation triatleter

Syttenårige Clara Vad varmer op inden KMD 4:18:4 i Aalborg. Hendes seriøsitet skal tages alvorligt, hvilket feltets øvrige kvinder tydeligt fik at mærke ved 4:18:4 konkurrencen i Aalborg!

Da jeg i 2010 hørte at der skulle være ironman-distance triathlon i København, blev jeg temmelig begejstret! En sådan event var jeg nødt til at fotografere: Tre discipliner, masser af action og en kæmpe udfordring for alle deltagere! LøbeMagasinet var frisk på en reportage, og med pressekort om halsen mødte jeg tidligt op i Amager Strandpark - iført Lowepro S&F vest og klar til hvad der skulle blive en meget lang, men fantastisk dag! Jeg fotograferede fra tidlig morgen i det spæde morgenlys til sen aften, hvor sidste deltager krydsede målstregen i skæret fra projektørerne - Stemningen var helt forrygende, og opbakningen til eventen var enorm! Allerede i 2010 fornemmede man at dette blev stort!

Her kan opleves billeder fra det allerførste Challenge Copenhagen i 2010...

Nu er det ved at være tid til tredie udgave af KMD Challenge Copenhagen og KMD 4:18:4, og i flere dage vil hovedstaden syde af triathlon. Der vil være expo på Rådhuspladsen, og som tilskuer/fotograf er der masser af action: Torsdag og fredag er der 4:18:4 i Amager Strandpark, og på søndag piskes vandet til skum når starten går til KMD Challenge Copenhagen 2012!
Mere info her: KMD Challenge Copenhagen
Der er ingen tvivl om at dansk triathlon oplever et kæmpe boom, og at der ude i landet er en masse unge mennesker der har fået øjnene op for en sport der med alsidighed udfordrer både krop og psyke!

Én af dem der elsker triathlon er Clara Vad, som jeg mødte til KMD 4:18:4 i Aalborg. Hun fangede min opmærksomhed, da hun (som den eneste) sad og varmede op på en ´hjemmetræner´... Og da hun senere løb over målstregen som bedste kvinde, var der ingen tvivl om at hun tilhører den næste generation af elite triatleter i DK...

Clara får ordet:

Mit navn er Clara Guldhammer Vad, jeg er 17 år gammel og skal starte i 2.g på Nørresundby Gymnasium. Jeg er kortdistance triatlet og træner 15-18 timer om ugen, fordelt ud på 4 svømmepas, 4 løbepas, 3 cykelpas og 3 pas med stabilitetstræning. Jeg er en af de bedste triatleter i DK i min årgang.


Jeg startede med triathlon for 2 år siden. Det hele startede for mange år siden hvor jeg lærte at svømme. Jeg har altid svømmet og siden 5. klasse har jeg svømmet på et lokalt konkurrencehold. Derudover har jeg spillet tennis og badminton på et meget højt plan, det dette kørte jeg lidt træt i, for kunne bedre lide at kæmpe mod mig selv og "uret". Jeg begyndte derfor at svømme mere og løb ved siden af. Min "triathlonkarriere" startede egentlig bare med tanken om, at dén sport da var helt fantastisk fordi man bare kunne udfordre sin fysiske formåen til det yderste. Jeg er en pige med en enorm vilje og lyst til at presse mig selv, så kort tid derefter besluttede jeg mig for, at jeg skulle være triatlet. Jeg købte mig en racercykel og så var det sådan set bare at komme i gang. I halvandet år trænede jeg sådan set mig selv, med input af fællestræninger i Aalborg TRI klub og derudover blev ved med at svømme på konkurrencehold. Fra september 2011 fik jeg Aksel Nielsen som personlig træner og svømmer nu i NORD på deres førstehold.


For mig er triathlon blevet en del af mit liv og min hverdag. Med så meget træning kræver det struktur og tilrettelæggelse. Det bedste ved TRI er, at man kombinerer tre sportsgrene og på den måde får en alsidig træning som aldrig bliver ensformig og kedelig. Derudover er TRI en sportsgren hvor man virkelig kan presse sig selv - hvilket jeg godt kan lide og hvor det virkelig kræver vilje at gennemføre. Triathlon kræver derudover disciplin og lysten til at træne rigtig meget. Den lyst har jeg og jeg har svært ved at få nok af at træne. Derfor er triathlon så fedt.

Personligt er jeg et stort konkurrencemenneske og jeg er meget seriøs omkring min sport. Dog er det også vigtigt for mig at det skal være sjovt og ikke kun noget jeg gør for at bruge mig selv. Jeg har det sådan, at hvis jeg ikke har lyst, så skal jeg ikke træne. Det er lysten der driver værket og gør træningspasset sjovt. Heldigvis har jeg ikke prøvet endnu at jeg virkelig ikke har lyst til at træne, men jeg spørger mig selv hver gang jeg skal til træning, om jeg er klar, hvad formålet er med min træning i dag og hvad jeg helst vil - træne eller blive hjemme. Derved har jeg forberedt mig inden træningsstart og er klar til at træne.

Da jeg startede med TRI satte jeg mig ét mål: At blive en af Europas bedste triatleter... Hmm... Det var et stort mål, lige nu er jeg en af Danmarks bedste ungdomstriatleter, men målet står der stadig og indtil videre kan modvinden i hvert fald ikke stoppe mig. Mit generelle mål, er at forbedre mig og gør mig stærkere for hver sæson der går, derfra må jeg så se hvor langt det rækker :-)



Som triatlet er det vigtigt for mig at sige, at triathlon er for ALLE. Hvis man kan lide at udfordre sig selv på en sjov og til tider anstrengende måde, så er TRI noget for dig!


Clara har netop fået en flot 7. plads i Nordisk Mesterskab for juniorer i sprint-distance tri. Det bliver spændende at følge hendes videre færd indenfor triathlon!

3 kommentarer:

  1. Igår 17/8-12 blev Clara nr.4 til DM og nr.8 til NM for senior i 5 km open water svømning (uden våddragt), på amager strandpark. Idag, lørdag 18/8-12, kl. 14.10 - står den 10 km til DM og NM.
    Det er først gang Clara deltager til senior DM og NM i open water.

    SvarSlet
  2. Igår 17/8-12 blev Clara nr.4 til DM og nr.8 til NM for senior i 5 km open water svømning (uden våddragt), på amager strandpark. Idag, lørdag 18/8-12, kl. 14.10 - står den 10 km til DM og NM.
    Det er først gang Clara deltager til senior DM og NM i open water.

    SvarSlet
  3. Imponerende! Stort tillykke herfra! Bronze-medalje til DM i openwater! Ingen tvivl om at vi vil høre og se meget mere til Clara Guldhammer Vad i fremtiden :-)

    SvarSlet