3. juni 2012

Fotomesse og JUNGLE-NATUR!



Da jeg gik igennem mine billeder fra Jungle Ultra i Peru, faldt jeg over en hel serie af en busk (!) og kom så i tanke om at jeg jo prøvede at fange en lille ultrahurtig kolibri med kameraet. Og så pludselig dukker der et par (næsten) skarpe skud op! Vildt! Held er bestemt også en del af talentet :-)
Og nu hvor jeg har taget hul på emnet ´naturfotografering´ vil jeg lige dele lidt flere fotos fra junglen med Jer:



... Jeg er i færd med at redigere billeder til et slideshow om selve løbet, så der skal nok også blive publiceret flere actionfotos...


Og forresten gik foredraget til City 2 Fotomesse fint! Folk virkede interesserede, og spurgte endda til teknik - efter foredraget snakkede jeg videre med nogle interesserede nede ved Digital Fotos stand. Super hyggeligt! :-) Det er bestemt ikke sidste gang jeg laver foredrag! Husk iøvrigt at sidst i denne måned (juni) udkommer Digital Foto med en stor artikel om ACTIONSPORT FOTOGRAFI - masser af teknik og gode råd!

4 kommentarer:

  1. Hej Martin

    Jeg så dit foredrag på messen og spurgte efterfølgende lidt til hi-speed sync, blænde/lukker mm. Jeg synes, det er MEGA spændende, så jeg er i gang i haven med ungerne i solskin, vandslange mm.
    Jeg har dog et teknisk spørgsmål, som jeg håber du har tid til at svare på:
    På selve flashen (580'er), vælger du så 24mm zoom for at få spredt lyset mest muligt? Jeg synes, jeg har svært ved at få lyset blødt nok ...

    Bedste hilsner
    Peter

    SvarSlet
  2. Hej Peter, det er et interessant spørgsmål (af flere årsager). Men ja, jeg bruger næsten altid ´vidvinkel´ på flashen (24-35mm) for at sprede lyset jævnt over motivet, og desuden er det lettere at ramme motivet - det er faktisk ikke helt ligetil at holde en flash i hånden og sigte på motiv med både kamera og flash... Om lyset bliver blødere er et godt spørgsmål - det der kendetegner blødt lys (fra en softboks f.eks.) er at lyskilden er stor (arelmæssigt), således at lyset kommer fra flere retninger så at sige, hvilket betyder at det udbløder sig selv (giver det mening?) Derfor hjælper det intet at sætte et papir direkte foran en flash - det giver bare mindre lys - skal man have blødt lys skal lyskilden gøres større, således at lyset kommer fra flere kvadratcentimeter, og derfor rammer motivet fra svagt forskellige vinkler, og således udbløder sig selv.
    Hvis du synes lyset er for hårdt, kan det være at flashens styrke er for kraftig. Måske skal balancen mellem eksisterende lys og flash justeres. Prøv at lave nogle trinvise indstillinger for at se hvor lidt flash du kan slippe afsted med at give, for at det giver effekt. Og ellers må du have fat i en lille softboks til din 580 flash...
    Måske ikke det mest enkle og givende svar, men forhåbentlig kan du bruge det til noget - spørg endelig igen!
    Bedste hilsner Martin

    SvarSlet
  3. Hej Martin, og tak for et inspirerende foredrag på messen. Ville egentlig blot kommentere på et af dine billeder, er helt forelsket i det enlige træ på den overskyede himmel, synes det er virkelig smukt og dragende!
    Mange hilsner
    Pia

    SvarSlet
  4. Hej Pia, jeg er også ret vild med det billede - så simpelt og alligevel fuld af drama. De vilde skyer i baggrunden blev ekstra fremhævet ved hjælp af ´clarity´ i Lightroom...

    SvarSlet