10. november 2011

2. punkt: Kreativ Teknik (at blive mester i actionsport-fotografering)

Som opvarmning til lørdagens udfordring på BMX-banen, og som inspiration til Jer der ikke kommer forbi, vil jeg gennemgå punkt 2 på min liste over områder man skal mestre som actionsport-fotograf. (Her er et link til et tidligere indlæg, som er en introduktion til de 3 områder: Tidligere indlæg: 3 områder du skal mestre...

Punkt 2 - Kreativ Teknik

Som fotograf har man (uoverskuelig!) mange muligheder for at skabe et foto: Valg af optik, valg af optagevinkel, valg af eksponering, brug af flash, brug af farvede flash, effektfuld brug af lukkertid og/eller blænde etc. - læg dertil motivets muligheder: Statisk eller dynamisk, stående eller hoppende(!), forfra, bagfra, profil etc.
Sikke mange beslutninger - Det er imponerende at vi fotografer overhovedet når dertil hvor vi trykker knappen ned...!
- Og af samme årsag kan jeg sagtens sætte mig ind i nybegynderens frustrationer!

Hvis man vil noget med sit fotografi er der altså ingen vej udenom at lære teknikken: Hvad gør blænden? Hvilke kreative muligheder giver blænden mig? Og ligeledes med lukkertiden: Hvad kan jeg bruge en langsom lukkertid til? Sætter man sig ind i teknikken vil man opnå viden og kontrol, og dermed få en hel række redskaber til rådighed. Redskaber som giver kreativiteten frit spillerum!
Har du ikke styr på den basale teknik, må du en tur på biblioteket eller i boghandlen - der er masser af bøger der på glimrende og sikker vis guider begynderen ind i foto-junglen!

Og så til kreativiteten!

Ved hjælp af nogle billedeksempler fra BMX-banen vil jeg fortælle om brug af optikker, eksponering og flash...

En klassisk teknik: Panorering og langsom lukkertid!
Her har jeg brugt zoom for at få baggrunden fyldt ud med tilskuere (i alle mulige farver), og en lukkertid på 1/40 for at få bevægelse. Det vigtige er at holde kameraet så vandret som muligt, og påbegynde panoreringen før du trykker udløseren ned, og fortsætte bevægelsen efter at du har sluppet udløseren - så sikrer du dig en stabil og vedvarende panorering under eksponeringen. For at få motivet så skarpt som muligt er det af afgørende vigtighed at du panorerer med samme hastighed som motivet! Brug evt. matskivens fokuspunkt (eller cirkel) som ´sigtekorn´ og hold motivet fast på dette sigtekorn mens du panorerer.
Teknikken kan bruges til al slags bevægelse, men husk på at en ´langsom lukkertid´ ved motorsport kan være 1/125 eller endda hurtigere - altså: Find den rette lukkertid til disciplinen.Prøv dig frem - det er en god teknik at kunne og det er ret nemt at lære...


Sekvens - flere fotos i ét...
Du kan ikke åbne et snowboard-magasin uden at se sekvens-fotos! Teknikken er udbredt indenfor trick-sports, og er ikke svær at lære: Visualisér dit skud - hvilket betyder at du skal forestille dig motivets bane. Er det et hop hvor du vil have både afsæt og landing? Er det løb ned ad en bakke? Er det en person som står forskellige steder i samme billeder? Det afgørende er at hver enkelt ´del´ (personen) er adskilt fra de andre dele ved siden af. Derfor virker det altid godt at skyde direkte fra siden, således at motivet bevæger sig fra venstre mod højre (eller omvendt), så de enkelte dele er tydeligt adskilt fra hinanden. Her er nogle tidliger indlæg om sekvenser, bl.a. med en video-gennemgang af teknikken (også hvordan billederne sættes sammen i photoshop):
Tidligere indlæg: Sekvenser!
Sekvenser- sådan gør du! (video)
På billedet ovenover er der brugt vidvinkel for at få et bredt ´view´ og jeg har valgt et lavt optagepunkt (se græsset - jeg er helt nede og ligge!) for at få motivet fri af træerne. En hurtig lukkertid fryser motivet og gør at kameraets motor kan arbejde på hurtigste hastighed.


At ´se´ billedet...
Kreativ teknik handler også om at ´se´ et muligt billede og så vide hvordan man skaber dette billede. BMX-banens beliggenhed gjorde at solen på et tidspunkt stod lige bag rampen - og når starten gik var der nogle ret flotte skygger! Jeg valgte zoom (70-200 på 200) for at komme tæt på og for at få et sammenpresset perspektiv (de ventende deltagere i baggrunden). Hjemme ved pc´en blev billedet lavet om til sort-hvid og kontrasten forhøjet.


Portræt med fiskeøje - det er normalt ´no go´, men der er undtagelser!
Det gælder om at bruge de optikker man har - og vide hvornår de kan bidrage til at understrege ens kreative idé! Udstyr + teknik skal bruges som redskaber til at skabe det ´gode billede´ - det optimale billede.Ovenstående billede er skudt under VM i BMX, mens deltagerne venter på at komme op til rampen - jeg lavede lidt sjov og fik gutterne til at grine...


Dagslys kombineret med flash - nye muligheder åbner sig!
Dette billede er måske ikke det bedste eksempel, men kombinationen af at bruge flash i dagslys åbner op for en hel række nye muligheder for at lege med lyset. Har du ikke prøvet at bruge flash i dagslys før, så start med følgende teknik: Få fat i et TTL-spiralkabel eller sæt flashen direkte på kameraet - sæt flashen på auto - sæt kameraet på A (blændeprioriteret) - sæt blænden på f/5.6 - sæt iso på 400 - sæt eksponeringskompensation på minus 1 - hvis muligt sæt flash-eksponeringkompensation på minus 1/2, og lav nogle prøveskud. Den ønskede effekt skulle gerne være en let undereksponeret baggrund (kan f.eks. skabe flotte, dramatiske skyer) og et motiv der er let oplyst af flashen, og dermed en slags eksklusiv, studieagtig, uvirkelig effekt.... Hvis baggrunden er for mørk så juster på eksponeringskompensationen - hvis flashen er for kraftig så juster på flash-eksponeringskompensationen.
Jeg bruger næsten altid flashen på manuel, så jeg ved præcis hvilken styrke den fyrer af (og flashen på stativ - trigget med radiosender). Men den beskrevne teknik (med flash på auto/TTL) bruger jeg ved uforudsigelige situationer hvor jeg ikke ved hvad der vil ske, og derfor ikke ved i hvilken retning jeg vil skyde - altså i forhold til solen :-)
Her er et link til et BMX-billede skudt med to flash (det tidligere indlæg som de fleste måske nok allerede har set):
BMX-foto med forklaring og gennemgang af udstyr

Denne gennemgang af punkt 2 - Kreativ Teknik var blot lidt skraben i overfladen af hvordan man kan være kreativ med kameraet. Vil du dybere, så hæng på her på bloggen - og husk: Ud og eksperimentér! Der er ingen genveje - kun med kameraet i hånden og fingeren på udløseren bliver du bedre - God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar