31. oktober 2011

Kan man træne sit blik?

Jeg er en nørd.
Så er det sagt. Og jeg tror at bibliotekaren på mit lokale bibliotek i min barndomsby velvilligt vil skrive under på det. Én efter én lånte den bebrillede teenager (undertegnede) samtlige bøger om hvordan man fotograferede. Jeg slugte dem råt, og afprøvede diverse teknikker med det simple udstyr jeg havde som knægt: Et billigt spejlreflekskamera med en 50mm optik. Ingen flash og heller intet stativ. Jeg havde dårlig råd til fremkaldelse (200.- kr. for 36 billeder - Hundedyrt! Og så gik der fjorten dage før man fik kuverten med billeder), men jeg blev gode venner med den lokale fotohandler som også var fotograf for den lokale avis, og dermed lidt af en helt.. (venskab var nok lidt overdrevet - jeg hang bare ud i butikken og bladrede i brochurer).
Da bibliotekaren løb tør for tekniske bøger om fotografi, viste hun mig en dag en anden slags fotobøger - dem med fotografernes værker - biografierne. De stod på en helt anden hylde, i en afdeling jeg opfattede som ´for voksne´ og en helt del mere seriøs...
Et paradigmeskifte skete i den meget unge Martins fotografiske udvikling. Jeg mindes at den første bog jeg lånte var en fuldstændig forrygende flot bog af den amerikanske fotograf Ansel Adams. Det var en samling af hans allermest ikonografiske fotos (forstod jeg senere) - alle hans mesterværker! Afsindigt flotte gråtoner, den dybeste sort og landskaber der gav mig åndenød... For pokker hvor var de flotte. Jeg betragtede billederne igen og igen, ligesom man hører et godt musikalbum igen og igen. Jeg forstod hurtigt at han var en mester, men tænkte samtidig at jeg da også kunne lære at tage sådanne billeder. Og sådan lærte jeg om zonesystemet.... Senere ´opdagede´ jeg Henri Cartier-Bresson og lærte om ´det afgørende øjeblik´, og Robert Frank, Richard Avedon, Annie Leibovitz og...

Disse bøger gav mig mulighed for at møde nogle af de allerstørste fotografer - og muligheden for at fordybe mig i deres værker. Jeg forsøgte ikke at gennemskue deres billeder eller analysere dem - Jeg betragtede dem på samme måde som jeg lyttede til musik: Lyttende (betragtende), nærværende og især nydende. Der er ingen tvivl om at jeg i de år plantede nogle spinkle frø, der efterhånden som årene gik voksede sig store og stærke: Ubevidst ´underviste´ jeg mig selv i hvordan det gode billede så ud - eller kunne se ud. Og Indenfor mange forskellige fotografiske genre; jeg var opslugt af fotografiet som medie, og syntes alt hvad der var fotografi var spændende: Reportage, mode, stilleben, portræt, kunstfoto etc.

Det er vigtigt at se billeder - især gode billeder :-)
Efter min mening udvikler man sit syn ved at studere både gamle og nulevende ´mestre´. Og selvom man kalder sig portræt-fotograf kan man lære meget af at betragte f.eks. stilleben-fotografi. Det handler om at ´dyrke´ gode billeder på samme måde som man dyrker sin favoritmusik (beklager sammenligningen igen, men det er altså en god sammenligning). Jo mere man etablere et forhold til nogle bestemte fotografer og deres værker, jo mere begynder man at fornemme disse fotografers æstetik, og så er man godt igang med at udvikle sin æstetiske sans og sin sans for komposition. Man udvikler en fornemmelse for det gode billede... Man opdager hvilke visuelle værdier forskellige fotografer har... Ligesom den gode strømer, lærer man hvordan fotografen (gerningsmanden) tænker :-) Den lurende fare (vil nogle måske påstå) er at man risikerer at plagiere en bestemt fotografisk stil i stedet for at udvikle sin egen, men det tror jeg ikke man skal være bange for. De fleste af os forventer vel ikke at blive store, originale kunstnere? Personligt vil jeg da ikke have det mindste imod at lave et billede hvortil folk ville sige "Det ligner godt nok et Annie Leibovitz-billede!" - (Er dog ikke sket endnu...)
Her er min liste over fotografer jeg gennem tiden har ´dyrket´ og som jeg beundrer (tilfældig rækkefølge) med en række beskrivende nøgleord:
Ansel Adams - Storformatskamera, zonesystem, verdensmester i sort-hvid, Yosemite nationalpark, perfekte kompositioner
Richard Avedon - Modefotograf, storslåethed, portrætfotos af kendte amerikanere, roadtrip "The American West"; transportabel baggrund og storformatskamera (du genkender sikkert billederne når du ser dem)
Robert Frank - Roadtrip tværs over USA, poesien i en ensom jukebox, Jack Kerouac, senere konceptuel fotokunstner
Henri Cartier-Bresson - Det Afgørende Øjeblik, øjeblikkets mester, leica, denne fotograf SKAL man kende!
Duane Michals - En helt anden måde at bruge fotografiet på, humor
Gregory Crewdson - Lige nu aktuel udstilling i Kbh, afsindigt kontrollerede scenarier, filmstemning, gennemførthed
Mark Seliger - Rolling Stones, farve, flash og berømtheder
Bruce Chatwin - Eventyr, litterær, rejsefotografi
Annie Leibovitz - Først S/H reportage, fantastisk timing/blik for situationer, senere overbevisende portrætter af kendisser med fin teknik
Sally Mann - Nærvær, familie, at vokse op med en mor som fotograf, storformat 8x10"

Andre interessante bøger om fotografi:
Susan Sontag - "Fotografi" - Essays om billede og virkelighed
Roland Barthes - "Det Lyse Kammer" - Filosofiske betragtninger om fotografiet som medie - interessant, men lidt svært at følge med... :-)
Magnum - "In Our Time" - Kæmpebog fyldt med vigtige historiske fotos: Vietnamkrigen, diverse diktatorer, revolutioner - et must for enhver fotojournaliststuderende!

Jeg kommer nok i tanke om flere fotografer lige om lidt... Men mit mål med dette (meget lange) indlæg er at inspirere til at læse andet end teknik-bøger...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar