28. september 2011

Himmel og børn - Flash og solnedgang

Jeg elsker denne simple, men effektfulde teknik hvor himlens farve giver stemning, og lyset er koncentreret om motivet. Det sværeste er faktisk at nå at finde udstyret frem når den rette himmel er der, for farverne ændrer sig lynhurtigt og forsvinder lige så hurtigt som en skål slik fredag aften... Jeg vil her gennemgå teknikken.


Som nævnt gælder det om at være hurtig. Og så finde nogle gode omgivelser. Jeg var lidt sent ude og måtte placere motivet (min søn!) på en stige, for at få udsigt til lidt himmel. Jeg satte kameraet på M (manuel) og under-eksponerede en anelse for at få himlen flot og omgivelserne svagt mørke. Det kan være en fordel at have flashen slukket når denne eksponering skal indstilles. Når man synes at himlen bliver eksponeret flot (jo mørkere, jo mere mættede farver), og omgivelserne kan anes, tænder man for flashen og skal så balancere den så den oplyser motivet. Jeg valgte også at køre manuel på flashen, og fandt at 1/2 styrke fungerede fint med det varme filter og den lillebitte refleksskærm. Og så er det bare at holde flashen ud til siden (her holdes flashen ude til kamera-venstre - se foto længere nede), og evt. lidt op for at få et lys der giver form til motivet. En flash monteret på kameraet ville give et direkte lys, der ville virke knap så ´formende´ og et tydeligt ´jeg har brugt flash´-billede efter min mening. Det varme filter giver en lækker glød og balancerer motivet med baggrunden/solnedgangen og gør billedet gyldent.


Det interessante ved denne teknik, er at man med lukkertiden kan styre hvordan baggrunden skal eksponeres uden det har betydning for flash/hovedmotiv. Den simple forklaring er at flashen jo ikke påvirkes af lukkertiden, men udelukkende af blænden. Derfor: Lad blænden blive hvor den er, og justér lukkertiden hvis du ønsker lysere eller mørkere baggrund.
Tekniske data (det øverste foto):
Brændevidde 35 mm (16-35 mm optik)
f/2.8
Lukkertid: 1/15
Iso 400
Canon 580 EX Flash på manuel 1/2 styrke, monteret med 1/2 CTO-gel (varmt filter) samt Honl gobo (den lille hvide plade).

Her kan I se hvordan jeg holder flashen:



Prøv det! Det er en super teknik der kan resultere i gode billeder til bedsteforældrene :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar