24. august 2011

F16 og The North Face UTMB

Puha - tiden flyver! Det går lidt stærkt for tiden, men sommer er også højsæson for adventure-races, løb, triathlons og andre ´gang-i-den´-sports! Og det betyder at den ene opgave overtager den anden (og overlapper enkelte gange...) Igår havde jeg fornøjelsen af at fotografere i en sauna tidligt om morgenen (Lisaloha saunagus) og et adventurerace om aftenen. Tiden imellem blev brugt på skolen hvor jeg underviser i foto!
Imorgen flyver jeg til Chamonix for at dække det mest prestigefyldte ultraløb: The North Face Ultra Trail du Mont Blanc - et non-stop løb på 166 kilometer(!) med over 9500 højdemeter! Det er det vildeste felt nogensinde - alle de bedste er med (undtagen Anton Krupicka, som jeg meget gerne ville have oplevet), men i alle fald bliver det giganternes kamp :-) Mere om det efter søndag...

7D og F16
Jeg skrev i et tidligere indlæg at mit Canon Eos 7D havde været en tur oppe i et F16... Jeps! Men uden mig desværre. Jeg fulgte en oberst-løjtnant på flyvestation Skrydstrup til en reportage til magasinet Lederne. Han havde intet imod at tage 7D´eren med (jeg afmonterede lynhurtigt batterigrebet, så det fyldte mindre - ret smart at det er så let!), så satte jeg en 15mm på og smed en Canon tråduløser RS80 N3 i stikket i siden, og så var det bare at trykke i bund (kamera sat til hurtig kontinuerlig). Jeg ville gerne have haft tapet optikkens fokus fast, men manglede tape i det afgørende øjeblik. Jeg måtte tro på heldet! Når piloten griber efter kameraet ville det være let at komme til at ændre fokus til enten uendelig eller meget nær! Det sidste ville være problematisk... Kameraet placerede han ved siden af sædet i det meget trange cockpit!

Resultatet blev ret cool. Fokus røg mod uendelig (heldigt!), og piloten fortjener afgjort kredit for at vælge gode øjeblikke med andre F16 ved vingerne! Her er lidt udklip fra artiklen:








Ingen kommentarer:

Send en kommentar