9. august 2011

Et kig ind i autofokus-cockpittet

Advarsel: Langt indlæg. Der vil forekomme nørdet snak med indslag af mere eller mindre avanceret karakter!

I dette indlæg vil jeg gennemgå de indstillinger jeg fandt frem til fungerede bedst for mig under VM i BMX for et par uger siden. Kameraerne var Canon Eos 7D og Canon Eos 1Ds MarkIII - med en Canon EF 70-200mm f/2.8L USM (ældre model uden IS).

GRUNDLÆGGENDE INDSTILLINGER
Eksponeringsprogram: AV (hvor jeg vælger blænden, og kameraet finder en passende lukkertid). Derfor: Ved at blænde helt op (f/2.8) får jeg ingen dybdeskarphed, hvilket bidrager til at holde fokus på den deltager jeg fotograferer. Ofte vil andre deltagere være lige bagved/foran, og så er det vigtigt at bruge teknikken til at vise hvem du gerne vil fremhæve. Det stiller større krav til fokusering, men til gengæld giver det lynhurtige lukkertider og muligheden for at bruge lavere ISO. For mig er det klart vigtigere at kontrollere blænden 100% end lukkertiden. Så længe lukkertiden er over 1/1000 er der ingen problemer, så afhængig af skyer/sol kan den få lov til at svinge mellem 1/2000 og 1/8000 uden problemer. Faktisk bruger jeg AV-mode allermest.

ISO: Omkring 100 og 200. Derfor: Masser af lys, højlys dag med solskin af og til. Og med f/2.8 er vi oppe på tider omkring 1/4000 og 1/8000!

Fremføringstilstand: Hurtig kontinuerlig optagelse. Derfor: Selvom jeg som regel kun skød to billeder når jeg ´så´ et billede, var jeg klar til at holde udløseren nede, hvis der opstod potentielle situationer; kørere der kom tæt på hinanden og ved styrt, men også når jeg simpelthen ikke kunne adskille deltagerne fordi de lå tæt – så fik motoren en tur, og så kigge billeder bagefter… Her er et eksempel hvor motoren har kørt:



AVANCEREDE FUNKTIONER
Fokusering på begge mine Canon kameraer sker via AF-ON-knappen, og IKKE ved tryk på udløser-knappen. Derfor: Det fungerer bedst for mig at fokus og udløser er adskilte. Lysmåling sker dog stadig via udløseren, men fokus kan jeg styre helt uafhængigt af udløserknap. I ´samarbejde´ med muligheden for selv at vælge fokuspunkt, kan jeg frit følge motivet – og holde det skarpt, og så skyde billeder når jeg vil. Som jeg husker det fandt jeg funktionen befriende efter at have oplevet hvor enormt frustrerende det var ikke at kunne tage billeder hvis der ikke var fokus... Det kræver dog at man motorisk vænner sig til at presse med flere fingre (!), især ved AI-SERVO hvor tommelfingeren skal holdes på konstant, og pegefingeren klar til at udløse! Men for mig er fordelene altså klart i overtal ved denne indstilling.

AF (Autofokus) tilstand: AI-SERVO. Derfor: Ved 90 % af de action-skud jeg lavede, kom deltagerne lige imod mig, eller svingede hen imod mig. Altså bevægede de sig på en sådan måde at kontinuerlig fokusering var nødvendig for at holde dem skarpe. Og dét er jo det AI-SERVO er bygget til… Når jeg skød vinkelret – f.eks. et hop lige fra siden - brugte jeg nogle gange også ONE-SHOT med præ-indstillet fokusering.

AF-områdevalg: Spot-AF (enkelt punkt der er meget præcist). Derfor: Jeg prøvede med flere forskellige indstillinger, og fandt at denne ´spot-autofokus´ gav de bedste resultater. Det er et enkelt punkt (som du kan flytte på), som du skal ´ramme´ og fastholde deltageren med, hvilket stiller store krav til reflekser og timing. Det er ikke helt let at fastholde en BMX-kører der hopper op og ned, og ligger imellem et par andre kørere… Øvelse skal der til (jeg fik en del uskarpe skud, og skud hvor den ´forkerte´ deltager er i fokus…) – men efter en hel dag stående med kameraet, sigtende på nummerplade, ansigt eller krop, blev det efterhånden intuitivt at fastholde deltagerne med ´sigtekornet´. Bemærk: Ingen ekstra ´zoner´ eller ´hjælpefokuspunkter´ - ren spot-fokus!




AI-SERVO-sporingsfølsomhed: Nu begynder det at blive lidt langhåret. Det er ret imponerende som moderne prof kameraer i dag kan ´programmeres´! Inde i menuen kan man vælge om AI-SERVOEN skal være hurtig eller langsom (i trin fra -2 over nul til +2). Skal den ikke bare være hurtig, kunne man spørge lidt undrende? Nej, der forekommer faktisk masser af situationer hvor et ´langsomt´ reagerende fokus er at foretrække (det er altså IKKE fokuseringen som sker langsommere, men tidspunktet hvor den skifter fokus til et nyt område, hvis motivet har ´forladt´ sigtekornet). Eksempel: En brystsvømmer kommer imod dig. Svømmerens ansigt er dit motiv, men i ultrakorte øjeblikke forsvinder ansigtet ned under vandet – hvad gør dit kamera: Med hurtig sporingsfølsomhed forsøger det febrilsk at re-fokusere på vandet dér hvor ansigtet var, mens den langsommere sporingsfølsomhed ignorerer at motivet ´forsvandt´ et øjeblik og derfor holder fokus på ansigtet – drønsmart!
Jeg valgte en mellemhurtig sporingsfølsomhed +1. Derfor: Selvom en hoppende BMX´er kan minde lidt om en svømmer der popper op og ned, oplevede jeg at BMX´erne var knap så rytmiske. De fløj ind og ud og bagved og foran hinanden (det gjaldt om at komme først), så jeg havde brug for en fokusering som var lige dér hvor jeg gerne ville have den – og som hurtigt fangede motivet hvis jeg ´tabte´ sigtekornet på vedkommende. Med en sporingsfølsomhed på +1 oplevede jeg at kameraet lynhurtigt fokuserede korrekt når jeg f.eks. panorerede henover en gruppe let adskilte BMX´ere der kom imod mig (med AF-ON knappen nede i AI-SERVO-tilstand).

Jeg brugte flittigt muligheden for at flytte AF-punktet således at det passede til min komposition. F.eks. placerede jeg det ofte i toppen af søgeren når jeg skød højkant (for at få placeret deltageren højt i billedet)- Se fokuspunktets placering her:



Eller her, hvis jeg fornemmede at mit motiv skulle fanges ude i siden:


Det kræver lidt øvelse og behændighed (og koldblodighed) at skifte fokuspunkt mens rytterne drøner mod svinget, men fordelen er at du (måske) kan nå at fornemme hvor dit motiv vil ligge i feltet...

Jeg håber det giver (bare lidt) mening al denne snak om fokus. Det er absolut ikke en perfekt opskrift på evigt skarpe billeder, men nogle personlige erfaringer jeg har gjort mig.
Selvom dit kamera ikke har alle disse avancerede muligheder så fortvivl ikke. Du kan få masser af skarpe skud i samme situationer. Jeg havde til opgave at fange bestemte ryttere, og var derfor nødt til at have udstyr der virkede optimalt, da jeg ellers let kunne misse min chance. Prøv dig frem, og stil endelig spørgsmål hvis noget i dette indlæg virker uklart.







2 kommentarer:

  1. Rigtig godt indlæg Martin. Det er fedt at høre hvordan andre fotografer bruger fokus. Jeg har desværre selv kun en 7D indtil videre, som jeg ikke syntes er perfekt i fokus, når man skifter fokuspunkt.

    Afsnittet med AF-ON som fokus, giver mig også en bedre opfattelse af, hvorfor det kunne være en god ide. Indtil videre har jeg brugt fokusknappen, da jeg er bange for, at det kan blive for indviklet at skulle holde to knapper nede. Jeg har dog også overvejet at prøve det, men har altså endnu ikke gjort det :)

    SvarSlet
  2. Hej Allan, man vænner sig hurtigt til at fokus ligger på en separat knap - prøv det evt under en mere afslappet foto-tur :-)

    Og ja fokus... Det er nærmest en verden for sig! Jeg prøver mig hele tiden frem når tingene ikke fungerer optimalt, og bliver som regel en lille smule klogere hver gang...

    SvarSlet