29. juni 2011

Is-klatring - mere nørderi!


Jævnfør mine tre gode råd om at begå sig som actionsport-fotograf (se tidligere post "3 områder du skal mestre"), indeholder kategorien VIDEN OM DISCIPLINEN underkategorien ´sådan kommer du tæt på disciplinen´.
- Fra min tid som klatrer har jeg lært at rigge reb, så jeg kan rapelle eller ´ascende´ (klatre opad reb ved hjælp af udstyr)og på den måde opnå en optimal placering i forhold til motiv.
Ovenstående foto er skudt i Norge, hvor jeg fulgte med Danmarks bedste isklatrer Kristoffer Szilas for at skyde en serie billeder. Jeg ascendede op med rygsæk fuld af udstyr (60 meter statisk reb+fotogrej), fandt et solidt træ hvorfra jeg kunne fire (rappelle) mig ud over kanten, så jeg hang med perfekt udsyn til Kristoffer der var på vej op ad det frosne vandfald. Et sådan billede kræver INDSATS (første gode råd), men er det hele værd. Jeg skød en del andre gode billeder, men dette er bestemt i særklasse efter min mening.
Så jeg kan kun opfordre til at du melder dig ind i en klatreklub, og lærer hvordan udstyret bruges, hvis du har ambitioner om at skyde sådanne billeder :-) Iøvrigt er det rigtig sjovt at klatre - det udfordrer motorik, styrke og psyke! Der findes rigtig mange klatreklubber i DK. Tjek eventuelt her: Dansk Klatreforbund - her kan man også finde interessante events. Blandt andet skal der være Deep Water Solo klatrekonkurrence (6.aug. 2011) i forbindelse med KulturHavn i København... Oplagt mulighed for at fotografere action! Deep water solo er klatring over vand uden reb - det ser sådan her ud: Deep Water Solo i København 2007 - slideshow med lyd!
- Martin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar